Zwangerschap voeding

Zwangerschap en voeding

Tijdens je zwangerschap is voeding in een belangrijk onderdeel. Gezond eten is altijd belangrijk, maar wanneer je in verwachting bent, wil je natuurlijk extra goed voor jezelf en je baby zorgen. Met de juiste voedingsstoffen zorg je ervoor dat je baby goed groeit. 

Kwaliteit

Wanneer je zwanger bent, heb je ongeveer 300 tot 400 extra calorieën nodig. Eten voor twee is niet dus nodig. Het is vooral belangrijk om op de kwaliteit van je voedsel te letten. Tijdens de zwangerschap vormt voeding een belangrijk onderdeel. Gezond en gevarieerd eten staan hierbij voorop. Je baby heeft eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen nodig om gezond te groeien en dit haalt je baby uit jouw voeding. Als je gevarieerd en gezond eet, krijg je alle voedingsstoffen binnen die jij en je kindje nodig hebben.

Gezond eten

Wat je vooral niet moet doen tijdens de zwangerschap, is gaan lijnen. Dan heb je namelijk kans om belangrijke voedingsstoffen te missen. Het is goed om tijdens de zwangerschap regelmatig te eten. Eet liever steeds kleine beetjes dan dat je drie keer een grote maaltijd neemt. Dit is rustiger voor je maag. Drink daarnaast voldoende, minimaal 1,5 liter per dag. Wees wel zuinig met zoete dranken die veel suiker bevatten. Wees niet bang dat je veel vocht vasthoudt, dat is normaal. Blijven drinken stimuleert de vochtafvoer.

Extra voedingsstoffen

Van sommige voedingsstoffen heb je meer nodig wanneer je zwanger bent. Bij het volgen van een normaal dieet heb je naast vitamine B11 (foliumzuur) en vitamine D in principe geen andere vitaminesupplementen nodig. 

Vitamine B11 haal je normaal gesproken uit groene groente, volkoren producten, vlees en zuivel. Wanneer je zwanger bent, heb je een hogere behoefte aan foliumzuur, die je niet voldoende uit voeding kunt halen. Extra foliumzuur kun je innemen door tabletten te slikken. Je kunt het beste beginnen op het moment dat je zwanger probeert te worden, omdat je kindje al in een vroeg stadium van de zwangerschap behoefte heeft aan extra foliumzuur. Na de eerste acht weken van de zwangerschap is het niet meer nodig, maar het kan ook geen kwaad.

Vitamine D haal je uit zonlicht en vette vis. Vitamine D zorgt voor stevige botten. Ook dit kun je extra binnenkrijgen door tabletten te slikken. 

Don’ts

Wanneer je zwanger bent zijn er ook dingen die je beter kunt laten staan. Bacteriën en metalen die je lichaam normaal goed kan verwerken, zijn schadelijk voor je baby. Waar moet je mee oppassen?

  • Roken en alcohol. Roken en het gebruik van alcohol zijn zeer schadelijk voor je ongeboren baby en kan leiden tot een miskraam.
  • Cafeïne. Beperk het gebruik van cafeïne-houdende dranken, zoals koffie en energiedrankjes. Te veel cafeïne geeft een kans op een laag geboortegewicht. Ook verhoogt het de kans op een miskraam.
  • Rauw vlees en vis. In rauw vlees, zoals tartaar of carpaccio, kunnen ziekteverwekkers zitten. Zorg er daarom altijd voor dat je vlees goed doorbakken is. Pas ook op met rauwe vis. Dit kan een verhoogd gehalte aan schadelijke stoffen bevatten, zoals kwik.
  • Kaas en rauwe eieren. Nee, je hoeft kaas zeker niet te laten staan, maar pas op wanneer er ‘au laat cru’ op de verpakking staat. Dit betekent dat de kaas is bereid met rauwe melk. Het kan dan zo zijn dat de kaas de gevaarlijke Listeria bacterie bevat. Ook rauwe eieren zijn gevaarlijk wanneer je zwanger bent.
  • Vitamine A. In lever zit veel vitamine A en een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor je kindje. Wees daarom zuinig met smeerworst of paté.
  • Kruiden. Van sommige kruiden kun je het gebruik beter beperken, zoals basilicum, venkel en kaneel. Andere kruiden moet je helemaal vermijden, omdat ze schadelijk kunnen zijn. Dit zijn komkommerkruid, salie, engelwortel, aloë vera, boerenwormkruid, hoefblad en kruidenpreparaten.

Wil jij graag alle ins en outs over gezonde voeding tijdens de zwangerschap?  Door een cursus uit de categorie ‘zwangerschap voeding’ te volgen, weet jij precies wat je beter wel en niet kunt eten. 

© 2021 FamilyBlend - Powered by Maatos